24 Kasım 2014 Pazartesi

HUZURUN RENGİ MAVİ : CHARTRES MAVİSİ

Chartres mavisi diye bir terim varmış. Chartres şehrindeki  katedralin ünlü vitraylarından alıyormuş adını. Merak ettim, Paris’in Montparnasse tren istasyonundan sabah erkenden bir trene atlayıp Eure-et-Loir bölgesindeki şehre doğru yola çıktım. Yaklaşık 100 km lik bir yolu 1 saatte kat ettikten sonra vardım Chartres’a. Katedrali ve mavisinden başka şöhreti olmayan bu sevimli şehir ufak, samimi, huzurlu ve sakin. 40 bin kişi yaşıyormuş güya, ben yüz kişi bile görmedim çevremde.



Şehir temizlikte, düzende nirvanaya ulaşmış görünüyor. Hatta o kadar ki kalp krizi geçirenlere müdahale edilebilmesi için sokakta defibrilatör bile var.


Önce ünlü katedralini göreyim dedim doğal olarak. Gerçekten çok güzel vitrayları var. Unesco da Kültür Mirası listesine almış burayı. Gotik bir yapı. Mimariyle arası olmayanlar gotik bir eseri nasıl ayırt edebilir? Eğer yapının bir bölümü ojiv (füze gibi uzunca), tavanları örümcek ağı gibi desenlerle kaplı ise, ana yapıya bağlı harici köprücükler varsa ve gece gördüğünüzde kendinizi korku filminde hissederseniz gotik olması kuvvetle muhtemeldir.
 


 



1220 de yapımı tamamlanan bu yapının içindeki neredeyse tüm vitrayların orijinal olması insana heyecan veriyor. Kullanılan mavi boya kendine münhasır, yani şimdi aynı tonu elde etmek mümkün değil, dolayısıyla ihtiyaç olmaması için dua etmek gerek. Yalnız vitraylar değil tabii, yapının kendisi de yapıldığı günkü gibi aynen muhafaza edilmiş. Bu kadar orijinal kalmış bir başka kilise daha bulunur mu bilmem. Gitmek görmek gerek.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder